date

OMconference behaalt als eerste marketingevent het CO2 neutrale label

Op 26 september gooide het Elisabeth Center in Antwerpen haar deuren open voor de vierde editie van OMconference, een jaarlijkse hoogmis waarbij de marketing beslissingsnemer ondergedompeld wordt in een bad vol inspirerende sprekers. Dit jaar was duurzame marketing hét hot topic. En OMconference walks the talk. Onder de begeleiding van Utopia Events uit Gent, behaalt het marketingevent als eerste in België dat het CO2 neutrale label.

Wie is OMconference?

OMconference is een initiatief van digital marketing agency OMcollective uit Sint-Niklaas en 15 andere partners. Samen bundelen ze de krachten om hét event van het jaar op poten te zetten voor de marketing beslissingsnemer. Zonder partners, geen OMconference. Eén van de nieuwkomers was Utopia Events. Zij zijn een full-service evenementenbureau en expert in de totaalorganisatie van duurzame events die knallen. Dé ideale match en van onontbeerlijke meerwaarde voor de ‘Duurzame marketing’ editie van 2022. 

 

Practice what you preach: Sustopia Label voor OMconference

OMconference wilde het duurzame verhaal niet enkel in het programma verwerken, maar ‘walks the talk’. Onder begeleiding van ‘The carbon-neutral event agency Utopia’, streefde OMconference ernaar zowel in de creatie, de aanloop naar als tijdens de eventdag, de CO2-uitstoot te vermijden of te beperken en waar mogelijk om zo klimaatneutraal mogelijk te zijn om zo het eerste CO2-neutraal marketingevent in België te worden. De uitstoot die niet kan vermeden worden, wordt gecompenseerd in een gecertificeerd klimaatproject in samenwerking met co2logic

Een aantal concrete acties werden ondernomen tijdens OMconference:

  • De keuze van de locatie was cruciaal, de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) is een ‘Green key’ locatie. Een Green key-label is een internationaal keurmerk voor ecologische toeristische bedrijven.
  • De eventvenue van de KMDA, ligt op 100m van het Centraal Station in Antwerpen, wat de trein het perfecte transportmiddel maakt. Bovendien werkteTraject een mobiliteitsplan op maat uit voor de bezoekers.
  • Het cateringaanbod tijdens het event was 100% vegetarisch en 90% vegan.
  • Lancering van een app om een paperless event op poten te kunnen zetten. Er werden geen programmaboekjes gedrukt, een beperkte voorraad balpennen en blocnotes werd gerecycleerd van vorige edities. 
  • Standen werden gebouwd met een modulair systeem en de wanden worden hergebruikt of gerecycleerd.

Een uitgebreid overzicht van de genomen acties:https://www.omconference.be/nieuws/omconference-co2-neutraal-marketingevent/
 

Hoe vertaalt zich dat in cijfers?

Tijdens OMconference 2021 werd ca. 42 ton CO2 uitgestoten. Met de genomen duurzame initiatieven in aanloop naar 26 september 2022 en tijdens het event, werd uiteindelijk 12 ton CO2 minder uitgestoten. De effectieve uitstoot van 30 ton CO2 wordt samen met co2logic gecompenseerd in het project Kenya Agroforestry.

Michel De Baer, CEO van OMcollective: “Holy shit! Het feit dat we nog steeds 30 ton CO2hebben uitgestoten met alle genomen initiatieven, wil zeggen dat er nog heel veel werk aan de winkel is. De editie van 2022 is nog maar het begin. Voor de volgende editie gaan we er samen met Utopia Events opnieuw keihard voor om nog meer uitstoot te kunnen vermijden.

 

Save the date - 6 oktober 2025