OMconference wordt het eerste CO2-neutrale marketingevent in België.
Op 26 september gooit het Elisabeth Center in Antwerpen haar deuren open voor de vierde editie van OMconference. Dat een duurzaam beleid en duurzame marketing hot topics zijn, is het minste wat je kan zeggen. Een boeiend thema waarbij de marketing beslissingsnemer een belangrijke positie inneemt tegenover zijn/haar merk en de klanten. En OMconference walks the talk, want het wordt het eerste CO2-neutrale marketingevent in België. En dat met de deskundige begeleiding van Utopia Events uit Gent.
Hoe gaan we dat realiseren?
OMconference wil het duurzame verhaal niet enkel in het programma verwerken. Onder begeleiding van ‘The carbon-neutral event agency Utopia’, streeft OMconference ernaar zowel in de creatie, de aanloop naar als tijdens de eventdag, de CO2-uitstoot te vermijden of zoveel mogelijk te beperken. Dit zowel in de creatie van, de aanloop naar en tijdens het event. Waar mogelijk maken we de meest klimaatneutrale keuze mogelijk. En zo wordt OMconference het eerste CO2-neutraal marketingevenement in België. De uitstoot die niet kan vermeden worden, wordt gecompenseerd in een gecertificeerd klimaatproject. Dat doen we met de hulp van CO2logic.
De samenwerking met Utopia beperkt zich trouwens niet enkel tot het OMconference event zelf, maar gaat nóg verder! Elke partner binnen dit verhaal wordt mee gesensibiliseerd en er wordt bekeken waar hun kansen liggen om het (nog) beter te doen.
En welke concrete acties onderneemt OMconference?
Misschien eerst even opsommen wat er al snor zat inzake duurzaamheid.
De locatie
De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) is een ‘Green key’ locatie. Een wat? Een Green key-label is een internationaal keurmerk voor ecologische toeristische bedrijven.
Mensen dichter bij de dieren en de natuur en ook dichter bij elkaar brengen: dat doet KMDA al meer dan 175 jaar. Connecting life by showing life, da’s hun missie. Als gevolg van die missie zal de KMDA in haar activiteiten dan ook steeds zorgzaam zijn voor de natuur. Zo willen ze, samen met de bezoekers, klanten en leveranciers voortdurend zoeken naar manieren om in harmonie met de natuur te leven en de impact op haar omgeving structureel te verminderen.
Dat gaat bijvoorbeeld over het gebruik van groene energie, een zero waste cateringbeleid en het gebruik van lokale en verse ingrediënten, afvalstromen die tot een minimum herleid worden (ook in de parken) en het opvangen van hemelwater in grote reservoirs om het nadien op de terreinen te hergebruiken. Ze werken daarnaast ook met watersensoren om het verbruik in kaart te brengen en daar waar nodig, nog duurzame oplossingen uit te werken.
Mobiliteit
Het Elisabeth Center, de eventvenue van de KMDA, ligt op 100m van het Centraal Station in Antwerpen, wat de trein het perfecte transportmiddel maakt. Need we say more?
Food
Elisabeth Catering is de exclusieve cateraar van de KMDA en hanteert duidelijke duurzaamheidsprincipes in haar nieuwe cateringformules. Zoals in het nieuwe Foodbook 2022 uitgeschreven staat, vertalen ze de filosofie rond ‘Zorgzaam voor onze natuur’ in heerlijke, voornamelijk vegetarische gerechten en kwalitatieve keuzes. Ze kiezen voor lokale leveranciers en seizoensgebonden producten. De voorbije edities was de verhouding tijdens de OMconference lunch 80% veggie en 20% vis of vlees, maar we willen en moeten beter doen in de toekomst!
Partnerstanden
Doordat we ons beroepen op de herbruikbare frames van partner Wandman, zorgen we er al jaren voor dat we niet werken met een op maat gemaakte en dus éénmalige standenbouw.
Goodiebags
Daar waar menig beurs- of evenementenorganisator aan elke bezoeker of op elke stand tal van goodies verdeelt, wilden we het sinds jaargang 2 anders aanpakken. Geen overaanbod aan gadgets, maar 1 partner die een waardevol en duurzaam geschenk aan elke bezoeker overhandigt.
Wat valt er dan nog te verbeteren?
Heel veel. En we zijn ambitieus! Een greep uit het optimalisatie-aanbod:
Food
- Vanaf deze editie kiezen we voor een 100% veggie (en 90% vegan) aanbod
- Zero foodwaste: we rekenen een kost aan als je annuleert vanaf 1 week voor het event. Waarom?Die dag geven wij de aantallen voor onze catering door en gezien duurzame marketing the way to go is, willen wij onze foodwaste tot nul herleiden. Bovendien hebben we dan nog de tijd om iemand anders gelukkig te maken met jouw ticket.
- Ook voor de receptie achteraf vragen we binnenkort aan alle deelnemers of ze present tekenen of niet.
Mobiliteit
De trein is altijd een beetje reizen. En daarom willen we nog meer mensen aansporen om de trein te nemen als ze naar OMconference komen. Andere alternatieven zijn per fiets of te voet te komen of in ieder geval te carpoolen als ze dan toch beslissen om de wagen te nemen.
We werken hiervoor ook samen met Traject, een adviesbureau in verkeer en mobiliteit.
Communicatiematerialen
- Daar waar we elk jaar keurig een blocnote en balpen op elke stoel legden, voorzien we nu een stapeltje notablokjes en balpennen aan de ingang van elke zaal. We gebruiken de niet-ecologische voorraad balpennen die nog beschikbaar is uiteraard verder op (want weggooien is geen optie) en de bijbestelde pennen zijn een ecologisch verantwoorde variant.
- Elke bezoeker krijgt bij het binnenkomen een papieren badge van Fielddrive die aan een lanyard is bevestigd. Die lanyards, alsook de overgebleven balpennen en blocnotes, verzamelen we in een verschillende boxen als de bezoekers de venue verlaten om volgend jaar opnieuw te kunnen gebruiken. Wil je de lanyard graag bijhouden en gebruiken, uiteraard ook goed! Zo blijft OMconference top of mind en vergeet je je zeker niet in te schrijven voor de volgende editie :-)
- OMconference branding doorheen het event: elk paneel dat vorig jaar is geproduceerd in honingraatkarton door partner 3Motion wordt dit jaar (en ook de volgende jaren) opnieuw in gebruik genomen. Geen waste hier!
- We printen dit jaar ook geen programmaboekjes. Ah neen, want alle recente informatie en het gedetailleerde programma, dat je trouwens voor jezelf kan personaliseren, vind je in de OMconference-app.
Standen
Een aantal terugkerende partners gebruikt opnieuw de visual van de vorige editie. Voor de nieuw bijgekomen partners kiezen we opnieuw voor forex als materiaal. Het voordeel van dit materiaal is dat het makkelijk opnieuw te gebruiken is. Indien de partner er toch zou voor kiezen om voor de editie van 2023 een andere visual te voorzien, dan wordt het paneel in het recyclagecircuit gestopt en kan het onder andere tot tuinmeubelen omgevormd worden.
En zo zijn er nog tal van grote en kleinere inspanningen die we leveren om van OMconference een CO2-neutraal marketingevent te maken. Geen loze woorden, want elke inspanning wordt gemeten en vergeleken met de vorige editie. Een CO2-neutraal label ontvang je niet zomaar. Heb je nog suggesties waar wij misschien nog niet aan hebben gedacht? Laat het ons weten op hello@omconference.be