Recap OMconference 2024: de 5 opmerkelijkste marketingtrends
Op 7 oktober vond voor de zesde keer OMconference plaats, ons jaarlijks marketingfestival voor inspiratie en innovatie. Naar goede gewoonte vullen we het Flanders Meeting & Convention Center Antwerpen (ook wel bekend als de Koningin Elisabethzaal) met tal van marketing professionals, communicatiemedewerkers, CEO’s, hr-managers en andere enthousiastelingen.
Elk jaar krijgen inspirerende sprekers de kans hun verhaal te vertellen rond één bepaald thema. Dat doen ze vanuit verschillende invalshoeken, van (employer) branding en performance tot data, tech en innovatie. Het thema dit jaar: hard en soft marketing. We verzamelden voor jou de vijf grootste trends van de dag.
1. Employer branding als talentenmagneet
Een sterk merk is niet alleen belangrijk voor je klanten, maar ook voor het aantrekken van nieuw talent. Bedrijven die laten zien wie ze echt zijn en waar ze voor staan, trekken makkelijker de juiste mensen aan. Dat noemen we employer branding. Het gaat om authentiek communiceren over je bedrijfscultuur en je waarden. Authentiek mag je breed interpreteren. Je publiek knapt namelijk af wanneer een bedrijf niet de “taal” van de doelgroep spreekt. Boomers die Gen Z taalgebruik spreken, da’s cringe.
De focus van employer branding verschuift bovendien van een "outside-in" aanpak naar een "inside-out" strategie. Wanneer medewerkers trots zijn op waar ze werken, worden ze vanzelf de beste ambassadeurs voor je merk. Een nauwe samenwerking tussen hr en marketing is daarom onmisbaar, want zo zorg je ervoor dat hun boodschap zowel intern als extern consistent en aantrekkelijk is.
2. Combineer de korte én lange termijn
Geld pompen, klikken krijgen en verkopen. Het principe van adverteren is simpel. Én verleidelijk. Je krijgt namelijk meteen snelle, directe resultaten en je ziet onmiddellijk wat het geïnvesteerde bedrag heeft opgebracht. Toch is een starre blik op ROAS niet de meest duurzame manier om je merk te doen groeien.
Salesactivatie op korte termijn (acties, promo’s, koop nu!) zijn noodzakelijk. Maar wie alleen die inspanningen levert, krijgt groeipieken die na de inspanning ook snel weer afnemen. Om langetermijngroei te creëren, moet je die salesactivatie combineren met brand building op lange termijn. Door dat laatste wordt je merkwaarde dag na dag groter, iets waar de kortetermijninspanningen van profiteren. Zo groeit je brand in the long run én worden je tegelijk kortetermijnpieken hoger. Dubbele win! Deze wisselwerking zorgt ervoor dat je merk top of mind is, zelfs bij mensen die op dat moment nog niet van plan zijn om te kopen.
3. Soft skills zijn belangrijker dan ooit
Hard skills zijn essentieel om de taken uit een jobomschrijving goed uit te voeren. Daar zijn we het over eens. Maar maken alleen die hard skills een potentiële kandidaat tot een juiste match? Niet als het aan soft skills ontbreekt. Want in een wereld die steeds sneller verandert, zijn deze vaardigheden onmisbaar om zowel persoonlijk als professioneel succesvol te zijn.
Het BANI-model (Brittle, Anxious, Non-linear, Incomprehensible) beschrijft hoe onze huidige werkomgeving steeds onvoorspelbaarder en complexer wordt, en dat soft skills helpen om hiermee om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsgierigheid, flexibiliteit en omgaan met onzekerheid. Het gaat er niet alleen om wat je kunt, maar vooral om hoe je omgaat met verandering en uitdagingen. Nieuwsgierigheid helpt je om te blijven leren en te groeien en door jezelf doelbewust uit te dagen met nieuwe ervaringen, leer je met onzekerheid om te gaan. Zo’n groeimindset is een waardevol onderdeel van elke professionele ontwikkeling.
4. Practice what you preach
Duurzaamheid is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor je merk. Mensen kiezen namelijk steeds vaker voor merken die laten zien dat ze zich inzetten voor een betere wereld. Door duurzame keuzes te maken en die te communiceren, bouw je sterke relaties op met je klanten. Het gaat hierbij niet alleen om producten, maar ook om de waarden die je deelt met je doelgroep. Wanneer je klanten zich in die waarden herkennen, zijn ze vaak bereid om hun koopgedrag aan te passen en loyaal te blijven. En wie weet groei je zo wel uit tot een love brand! Let wel, dat werkt alleen maar wanneer je in de praktijk écht de groene waarden uitvoert die je verkondigt. Practice what you preach.
5. Dare to fail
Geen betere afsluiter van de dag dan deze boodschap: dare to fail. Robert Van Impe (aka Average Rob) wijst ons erop dat mensen bang zijn om fouten te maken. Nochtans zijn fouten juist cruciaal om te groeien. Zijn ultieme tip? Wees niet bang om op je bek te gaan, want van falen leer je vaak het meest. Door fouten te omarmen, kun je nieuwe dingen uitproberen en meer bereiken met je bedrijf dan je voor mogelijk kan houden.
De bezoekers van OMconference 2024 verlieten het event met een hoofd vol nieuwe inzichten en een LinkedIn-profiel met tal van nieuwe connectieverzoeken. Missie van de dag geslaagd! Bedankt Yannick De Smedt, Carolien Van Den Bosch, Average Rob, Jaan Dekempeneer, Ender Scholtens, Maarten Clochet en Aline Fobe voor de bovenstaande trends en inzichten, maar ook uiteraard een dikke merci aan alle sprekers, partners, medewerkers en bezoekers!