Wat moet je onthouden van OMconference 2022
Maandag 26 september 2022 vond de vierde editie van OMconference plaats. Een memorabele editie, met als hot topic ‘duurzame marketing’. Meer dan 30 sprekers gaven hun case, inzicht of mening over duurzame marketing op het event. Wij vatten voor jou de essentie samen: Deze 6 takeaways neem jij mee naar huis. En een easy-peasy startactie, als je niet goed weet waar beginnen.
1. Bedrijven, het is aan ons!
De moderne consument verwacht dat bedrijven hun aandeel doen voor het klimaat. Iedereen heeft een steentje bij te dragen op dat vlak en de consument eist steeds meer dat bedrijven ook verantwoordelijkheid nemen. Wacht niet tot de overheid reguleringen oplegt. Neem zelf initiatief en maak jezelf zo al relevant voor de consument van morgen.
2. Neem zélf initiatief
Nobody is coming to save us, we need to save ourselves. Als we niet snel werk maken van het klimaat, de biosfeer en au fond de aarde redden, valt er niks anders meer te redden. Because there are no healthy people on a sick planet. Allemaal samen, full force, inspanningen leveren voor onze dierbare aardbol.
3. Hopium gaat ons helpen
Het is niet allemaal kommer en kwel. Er is hopium. Elke positieve actie, hoe klein ook, is belangrijk en straalt af op anderen. We hebben nood aan leiderschap in duurzame marketing. Want als ieder een klein steentje verlegt in de rivier naar een duurzamere wereld, maken we samen een grootse impact.
4. Bied alternatieven, en communiceer erover
Online winkelen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. En dat hoeft ook niet! Maar de aanpak, die kan duurzamer. Wist je dat next day delivery de meest belastende activiteit is van de e-commerce keten? Mensen laten betalen voor (snelle) levering, is not the way to go. Maar door een juiste communicatietechniek en een informatieve checkout, kan je tot 5x meer mensen aanzetten om een meer duurzame levering te kiezen.
5. Connecteer & luister
Wij marketeers hebben twee superpowers ter beschikking. Marketing is daar één van, connectie met je community is de andere. Als je wil weten wat er leeft bij je doelgroep, dan moet je luisteren, écht luisteren. Je zal horen dat duurzaamheid één van die relevante topics is. En dan heb je je marketing als powertool, die je vooraan inzet om een boodschap te verspreiden die goed resoneert bij je doelpubliek.
6. Marketing met een écht HEART
Als marketing één richting moet uitgaan in de toekomst, dan is het naar marketing met een ‘HEART’: Honest, Ethical, Authentic, Responsible & Transparent. Dat is wat mensen willen én verwachten. Dat is de toekomst van duurzame marketing.
Let’s go!
Ben je gemotiveerd om te starten, maar weet je niet goed waar? Wel, wetende dat élke kleine inspanningen effect heeft, kan je misschien beginnen bij Click To Tree. Er wordt naast jouw merknaamcampagne nog een 2e campagne opgezet door Click To Tree, aan een lagere cost per click. Jij betaalt je normale prijs en het verschil (jouw CPC min CPC van Click To Tree) wordt gebruikt om bomen te planten. Zónder dat het jou 1 cent meer kost. Je neemt gewoon een deeltje van je advertisingbudget, en in plaats van dat aan multinational Google te betalen, geef jij het aan Go Forest. Easy-peasy, forest-breasy!
Wel of geen Click To Tree? Maakt niet uit, zolang je maar actie onderneemt. Iedere actie, hoe klein ook, is belangrijk. Dus gebruik je marketingpower, ga ervoor en vergeet niet te vertellen over wat je onderneemt.